Komplexný sprievodca STK: Kto ju potrebuje, ako prebieha a aká je cena STK?

Všetky motorové vozidlá, vrátane osobných, nákladných, prípojných a dokonca aj motocyklov a štvorkoliek, ktoré sú registrované na Slovensku, musia absolvovať pravidelnú kontrolu spôsobilosti vozidla na prevádzku po cestných komunikáciách, známu aj ako technická kontrola (TK). Niektoré z nich sa musia navyše podrobiť kontrole množstva vypúšťania škodlivých splodín do ovzdušia, ktorá je známa aj ako emisná kontrola (EK).

Vedeli ste však, že táto povinnosť sa na niektoré nové autá nevzťahuje? Absolvovať technickú kontrolu a kontrolu emisií je povinnosťou všetkých majiteľov vozidiel starších ako 4 roky. Niečo iné však platí pre nákladné vozidlá, autobusy a vozidlá autoškoly.

co-je-stk-emisna-kontrola

Photo by freepik

Čo je STK?

Skratka STK sa často skloňuje medzi motoristami a majiteľmi vozidiel. Viete ale, čo naozaj znamená? 

Hoci sa často používa v spojení s technickou kontrolou, STK v skutočnosti znamená “stanica technickej kontroly”. Je to pracovisko, kde sa vykonáva technická aj emisná kontrola vozidla. Zriadenie stanice technickej kontroly povoľuje Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky podľa zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Nakoľko sa však výraz “kontrola STK” medzi vodičmi udomácnil, všeobecne sa akceptuje ako alternatíva k pojmu “technická a emisná kontrola” motorového vozidla.

 

Inšpirujte sa: Motorové vozidlo neslúži iba na prepravu osôb z miesta na miesto. Využite svoje auto ako reklamný nástroj na propagovanie svojho biznisu.

Čo je technická kontrola (TK)?

Technická kontrola vozidla je zákonná povinnosť každého majiteľa vozidla. Vykonáva sa v pravidelných intervaloch a jej cieľom je posúdenie technického stavu vozidla. Pri technickej kontrole sa vyhodnotí, či vozidlo je spôsobilé jazdiť v cestnej premávke.

Koho sa týka povinnosť absolvovať technickú kontrolu?

Táto povinnosť sa týka všetkých áut, ktoré sú prihlásené v evidencii vozidiel. Technickú kontrolu musíte absolvovať aj vtedy, ak máte auto, ktorým nejazdíte, je evidované na území SR a nie je trvalo alebo dočasne vyradené z premávky. 

Povinnosť sa týka aj vozidla, ktoré bolo jednotlivo dovezené z členského štátu, prípadne z iného zmluvného štátu a nedisponuje dokladom o vykonaní technickej kontroly pred prihlásením do evidencie vozidiel SR. Rovnako aj vozidiel dovezených z tretích krajín, a to pred ich prihlásením do evidencie vozidiel SR.

Čo je emisná kontrola (EK)?

Emisná kontrola je proces, pri ktorom sa merajú a hodnotia emisie výfukových plynov z motorových vozidiel. Tento proces má zabezpečiť, že vozidlá spĺňajú stanovené normy pre emisie škodlivých látok do ovzdušia, ako sú oxid uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NOx), uhlovodíky (HC) a častice pevných látok (PM). Vozidlá musia prejsť touto kontrolou pravidelne, aby mohli byť legálne používané na verejných komunikáciách. 

Koho sa týka povinnosť absolvovať emisnú kontrolu?

Emisnej kontrole podliehajú nasledujúce typy vozidiel:

  • Vozidlá s benzínovým motorom, ktorý má nezdokonalený emisný systém.
  • Vozidlá s benzínovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (RKAT).
  • Vozidlá s benzínovým motorom, ktorý disponuje zdokonaleným emisným systémom (RKAT) a je vybavené aj palubným diagnostickým systémom OBD.
  • Vozidlá so vznetovým motorom.
  • Vozidlá so vznetovým motorom, ktorý má palubný diagnostický systém OBD.

Pravidelnej emisnej kontrole nepodliehajú:

  • Vozidlá kategórie M1, ktoré sú mazané zmesou paliva a mazacieho oleja (dvojtakt).
  • Vozidlá kategórie L, čiže motocykle a od nich odvodené vozidlá.

 

Zaujímavosť: Poznáte históriu a vývoj bezpečnostných prilieb na motorku? 

Hlavné ciele technickej a emisnej kontroly

Technická a emisná kontrola vozidiel sú dôležité procesy, ktorých hlavnými cieľmi je bezpečnosť na cestách a ochrana životného prostredia. Aby sme lepšie porozumeli tomu, prečo sú tieto kontroly také dôležité, poďme sa pozrieť na ich hlavné ciele. 

Hlavné ciele technickej kontroly

  1. Zabezpečenie bezpečnosti vozidla: Technická kontrola sa zameriava na preverenie celkového technického stavu vozidla, vrátane brzdového systému, osvetlenia, riadenia, podvozku a iných základných komponentov, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť jazdy.
  2. Prevencia nehôd: Kontrola technického stavu vozidla pomáha odhaliť a odstrániť potenciálne problémy, ktoré by mohli viesť k dopravným nehodám. Tento proces zabezpečuje, že vozidlá na cestách sú v primeranom technickom stave a minimalizuje riziko mechanických zlyhaní.
  3. Dodržiavanie predpisov a noriem: Technická kontrola zabezpečuje, že vozidlá spĺňajú všetky zákonné požiadavky a technické normy stanovené pre prevádzku na verejných komunikáciách.

Hlavné ciele emisnej kontroly

  1. Ochrana životného prostredia: Emisná kontrola sa zameriava na meranie množstva škodlivých emisií, ktoré vozidlo produkuje. Cieľom je minimalizovať negatívny dopad vozidiel na životné prostredie, konkrétne znečistenie ovzdušia, ktoré môže mať vážne následky na zdravie ľudí a ekosystémy.
  2. Redukcia skleníkových plynov: Emisné kontroly pomáhajú identifikovať a eliminovať vozidlá, ktoré vypúšťajú nadmerné množstvo skleníkových plynov, ako sú oxid uhličitý (CO2) a iné škodlivé látky. Týmto spôsobom prispievajú k boju proti globálnemu otepľovaniu a klimatickým zmenám.
  3. Dodržiavanie emisných noriem: Rôzne krajiny majú stanovené emisné normy, ktoré musia vozidlá spĺňať. Emisné kontroly zabezpečujú, že vozidlá na cestách spĺňajú tieto požiadavky, čím prispievajú k celkovému znižovaniu znečistenia.

stk-emisna-kontrola

Photo by freepik

Ako často je potrebné absolvovať technickú a emisnú kontrolu vozidla?

V Slovenskej republike je frekvencia absolvovania technickej a emisnej kontroly vozidla závislá od veku vozidla a typu vozidla. A to bez ohľadu na to, ako často na aute jazdíte, na čo ho využívate a či ho parkujete v garáži alebo na ceste. 

 

Typ vozidla

Kategória vozidla

TK po 1. prihlásení do evidencie vozidiel

Interval ďalších TK

EK po 1. prihlásení do evidencie vozidiel

Interval ďalších EK

Motocykle a štvorkolky

L3eA1, L4eA1,a L6e so zdvihovým objemom nepresahujúcim 125 cm3

po 4 rokoch

každé 4 roky

nepodlieha

nepodlieha

Motocykle, trojkolky a štvorkolky

Le3A2, L3eA3, L4eA3, L5e, L6e so zdvihovým objemom motora presahujúcim 125 cm3, L7e

po 4 rokoch

každé 2 roky

nepodlieha

nepodlieha

Osobné vozidlá a nákladné vozidlá do 3,5 t

M1, N1

po 4 rokoch

každé 2 roky

po 4 rokoch, ak ide o vozidlo so vznetovým motorom alebo so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom 

každé 2 roky

po 1. roku, ak ide o vozidlo so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom

každý rok

Autobusy do 5t

M2

po 1 roku

každý rok

po 1 roku

každý rok

Autobusy nad 5t

M3

po 1 roku

každý rok, po 8 rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotách

po 1 roku

každý rok

Nákladné vozidlá nad 3,5 t

N2, N3

po 1 roku

každý rok

po 1 roku

každý rok

Prípojné vozidlá do 3,5 t

O1, O2

po 4 rokoch

každé 2 roky

nepodlieha

nepodlieha

Prípojné vozidlá nad 3,5 t

O3, O4

po 1 roku

každý rok

nepodlieha

nepodlieha

Kolesové traktory

T

po 4 rokoch

každé 2 roky

po 4 rokoch

každé 2 roky

Prípojné vozidlá za traktory

R

po 4 rokoch

každé 2 roky

nepodlieha

nepodlieha

Vozidlá zdravotníckej záchrannej služby, banskej záchrannej služby a poruchovej služby plynárenských zariadení, vozidlá používané na taxislužbu

M, N, O

po 1 roku

každý rok

po 1 roku (platí pre vozidlá kategórie M a N)

každý rok (platí pre vozidlo kategórie M a N)

Vozidlá používané v autoškole ako výcvikové vozidlá

L, M, N a T

po 1 roku

každý rok

po 1 roku (platí pre vozidlá kategórií M, N a T)

každý rok (platí pre vozidlá kategórií M, N a T)

Platnosť STK

svetla-stk

Photo by pixabay

Technická a emisná kontrola vám podľa zákona platí rok, dva alebo štyri roky podľa toho, o aký typ vozidla a kategóriu sa jedná. Dátum, dokedy sú platné posledné kontroly, je uvedený v Osvedčení o technickej/emisnej kontrole. 

Platnosť STK zistíte aj na niektorej zo stránok na overenie STK online, kde stačí zadať ŠPZ alebo VIN číslo vozidla. Niektoré stanice technickej kontroly v súčasnej dobe ponúkajú možnosť bezplatnej registrácie. Na jej základe vám potom vopred pošlú SMS alebo e-mail s upozornením na blížiaci sa koniec platnosti STK. 

Okrem lehôt, ktoré uvádzame v tabuľke, je potrebné podrobiť vozidlo:

  • administratívnej technickej kontrole a administratívnej emisnej kontrole, ak došlo k poškodeniu alebo zničeniu niektorej časti osvedčenia (časť A - technická kontrola, časť B - emisná kontrola), a to aj počas lehoty platnosti kontrol;
  • fyzickej technickej a emisnej kontrole po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla (zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy). Táto kontrola nasleduje po oprave vozidla v certifikovanom servise.

Tip: Udržiavanie bezchybného vzhľadu vášho vozidla, a to tak zvonku, ako aj zvnútra, je absolútne nevyhnutné pre bezpečnú jazdu. Viete, na čo si dať pozor pri umývaní auta?

Ako sa pripraviť na technickú a emisnú kontrolu vozidla? 

Kontroly sa vykonávajú v staniciach technickej kontroly, ktoré sú prevádzkované na základe povolenia vydaného Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky. Aby boli kontroly platné, musí byť dodržaný postup kontroly a splnené všetky požiadavky. Technici sa zameriavajú na rôzne časti automobilu, najmä ich funkčnosť. 

Ako sa pripraviť na technickú kontrolu vozidla?

Keď sa chystáte na STK, vo všeobecnosti platí, že auto by už na prvý pohľad nemalo javiť známky poruchy. Ak však chcete mať istotu, že vaše vozidlo kontrolou prejde, zamerajte sa aj na ďalšie časti vozidla, príp. si nechajte vozidlo skontrolovať v servise. 

V prípade, že si chcete auto skontrolovať sami, sústreďte sa na nasledovné. 

Sklá

V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety. To znamená, že v priestore, ktorý využívate na sledovanie premávky, nesmú byť žiadne objekty, ktoré by mohli obmedzovať výhľad. 

Na čelnom skle a na predných bočných oknách nesmú byť umiestnené tieniace fólie. Na ostatných oknách môžu byť tieniace fólie použité, ale musia byť schválené a musia byť označené schvaľovacou značkou. K montáži takýchto fólií musí byť poskytnuté potvrdenie.

Zasklenie vozidla musí byť celistvé. Všetky sklá na vozidle musia byť v nepoškodenom stave a nemali by byť rozbité alebo inak poškodené. Na čelnom skle nesmú byť praskliny s priemerom väčším ako 20 mm. Ak sú praskliny väčšie, je potrebné sklo vymeniť, pretože takéto poškodenie môže ohroziť bezpečnosť vodiča a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zvukové výstražné znamenie – klaksón

Skontrolujte, či klaksón funguje správne. Po stlačení by mal vydávať jasný a dostatočne hlasný zvuk.

Pneumatiky

Venujte tiež pozornosť stavu pneumatík vášho vozidla. Minimálna hĺbka dezénu na pneumatike je 1,6 milimetra. Na meranie hĺbky dezénu môžete použiť dezénomer alebo špeciálny merač dezénu. Skontrolujte všetky štyri pneumatiky, aby ste sa uistili, že dezén je dostatočný po celom obvode a šírke pneumatiky.

Skontrolujte, či pneumatiky nemajú viditeľné poškodenia, ako sú praskliny, trhliny, vyklenuté miesta či iné deformácie. Uistite sa, že pneumatiky nie sú nerovnomerne opotrebované, čo by mohlo naznačovať problémy s podvozkom alebo nesprávne nastavenie geometrie kolies.

Nezabudnite skontrolovať aj stav rezervného alebo dojazdového kolesa.

Pred návštevou STK a EK sa stavte na čerpacej stanici a dohustite pneumatiky na správny tlak. Predpísanú hodnotu správneho nahustenia nájdete buď na bočnici pneumatiky, v používateľskej príručke k automobilu, alebo na štítku umiestnenom na dverách vodiča alebo na palivovom viečku.

Osvetlenie vozidla

Skontrolujte všetky svetlá v aute, tak vonkajšie, ako aj vnútorné. K najčastejším problémom na STK totiž patria svetlomety a žiarovky. Preto dobre skontrolujte funkčnosť denných, parkovacích, diaľkových, stretávacích, brzdových hmlových aj smerových (vrátane ich výstražnej funkcie), spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV. 

Mohlo by vás zaujímať: Sú vaše svetlá na aute zažltnuté? To automaticky neznamená investíciu do nových. Viete, ako vyčistiť svetlomety na aute?

Funkčné musí byť aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky svetiel. Vozidlá s výbojkovými svetlami musia mať automatické znižovanie svietivosti stretávacích svetiel a čistenie svetlometov.

Brzdy

brzdy-stk

Photo by pixabay

Úplnú účinnosť bŕzd si v bežných podmienkach zmeráte len veľmi ťažko. Overiť si ale môžete aspoň ich základnú funkčnosť a súmernosť účinku ľavej a pravej strany. 

Skontrolujte, či brzdný pedál nie je príliš mäkký alebo príliš tvrdý. Ideálny stav je, keď brzdný pedál má pevný odpor a je možné ho stlačiť rovnomerne. Testujte brzdy pri pomalom jazdení, aby ste overili, či vozidlo zastavuje rovnomerne a bez ťažkostí. Skúste ručnú, resp. parkovaciu brzdu a overte, či vozidlo ostáva na mieste aj na miernom kopci.

Skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny v nádržke pod kapotou. Hladina by mala byť medzi minimálnou a maximálnou značkou. Ak je hladina príliš nízka, môže to naznačovať únik brzdovej kvapaliny alebo opotrebenie brzdových platničiek.

Prevádzkové kvapaliny

Problém môžu predstavovať aj vytekajúce prevádzkové kvapaliny. Dôkladne preskúmajte priestor pod vozidlom, najmä v oblasti motoru a pod nádržou, kde by sa mohol prejaviť únik paliva, oleja alebo brzdovej kvapaliny.

Skontrolujte tiež hladinu kvapaliny do ostrekovačov v nádržke umiestnenej pod kapotou. Ak je hladina príliš nízka, doplňte kvapalinu do maximálnej značky.

Čisté vozidlo

Čisté auto signalizuje, že sa oň staráte a že mu venujete dostatočnú pozornosť. To môže mať pozitívny vplyv na technikov na STK. Čisté vozidlo tiež umožňuje lepšiu vizuálnu kontrolu. Technici budú môcť ľahšie identifikovať prípadné problémy alebo poškodenia, ak nie sú skryté pod vrstvou nečistôt. 

Povinná výbava

Povinná výbava v aute je dôležitá pre vašu bezpečnosť a ochranu v prípade núdze. Čo zahŕňa povinná výbava auta:

  • Výstražný trojuholník: Homologizovaný podľa predpisu EHK č. 27. Musí byť buď v ochrannom kryte alebo inak zabezpečený voči vonkajším vplyvom.
  • Reflexný odev: vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka. Musí byť umiestnený v dosahu vodiča. 
  • Náhradné koleso a príslušenstvo: Vozidlá musia byť vybavené náhradným kolesom, príručným zdvihákom a kľúčom na matice alebo skrutky. Tiež je vhodné mať pri sebe prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky, ako je napríklad náplň do pneumatík na zalepenie defektu.
  • Autolekárnička: Skontrolujte možné poškodenia a úplnosť autolekárničky a tiež dátum exspirácie jednotlivých súčastí.

Ako sa pripraviť na emisnú kontrolu vozidla?

V prípade emisnej kontroly platí, že ak vám namerajú veľmi vysoké hodnoty, cez kontrolu vás jednoducho nepustia. Žiaľ, nie je toho veľa, čo by ste pred kontrolou mohli urobiť. 

Pár vecí by sa predsa len našlo. Všímajte si, či vaše auto nadmerne nedymí. Ak sa aj po zahriatí motora po pridaní plynu objaví viditeľne väčšie množstvo čierneho, bieleho či modrého dymu, motor má zrejme nejaký problém a mali by ste si ho dať skontrolovať. Problémy môže signalizovať aj kontrolka motora na prístrojovej doske. Nesmie svietiť, v opačnom prípade to znamená, že niečo nie je v poriadku.

Ak máte akékoľvek pochybnosti o tom, či motor vášho auta prejde emisnou kontrolou, nechajte radšej jeho stav preveriť v odbornom servise. Tam vám hneď poradia, čo je potrebné opraviť alebo vymeniť.

TIP: Keď sa pripravujete na STK, venujte pozornosť nielen exteriéru, ale aj interiéru auta. Viete, ako jednoducho udržiavať interiér svojho auta čistý?

Aké doklady si so sebou vziať na TK a EK?

Pre úspešnú prehliadku na STK je dôležité mať pri sebe správne a aktuálne doklady. Potrebné dokumenty k predloženiu sa líšia na základe toho, či je už vozidlo prihlásené do evidencie vozidiel alebo sa jedná o dovezené vozidlo zo zahraničia a nachádza sa v schvaľovacom procese. 

Doklady, ktoré budete potrebovať pri emisnej kontrole vozidla

  • osvedčenie o evidencii časť II. alebo osvedčenie o evidencii – formát dokladu list A4 (po starom tzv. veľký technický preukaz), alebo potvrdenie o zadržaní, ak ide o vozidlo, ktorému je doklad vozidla zadržaný alebo výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak je doklad vozidla stratený;
  • protokol o montáži plynového zariadenia (vozidlo s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené plynovým zariadením od výrobcu);
  • ak ide o vozidlo v schvaľovacom procese, budete potrebovať aj pôvodný technický preukaz z krajiny vývozu vozidla; originál a aj preložený doklad o nadobudnutí vozidla (kúpno-predajná zmluva alebo faktúra); preukaz totožnosti; odborný posudok o kontrole originality.

Doklady, ktoré budete potrebovať pri technickej kontrole vozidla

  • doklad vozidla (osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II alebo technické osvedčenie vozidla pri vozidle, ktoré nepodlieha prihláseniu do evidencie vozidiel) alebo potvrdenie o zadržaní, ak ide o vozidlo, ktorému je doklad vozidla zadržaný, alebo výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak je doklad vozidla stratený;
  • platné osvedčenie o emisnej kontrole, ak takejto kontrole vozidlo podlieha;
  • protokol o montáži plynového zariadenia (vozidlo s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu);
  • potvrdenie o montáži fólií a ich certifikácii, ak ich má vozidlo nalepené;
  • certifikát o vykonaní opravy vozidla vydaný certifikovaným miestom opravy, ak ide o vozidlo po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy;
  • pri opakovanej TK Protokol z predchádzajúcej TK, a to do 60 dní odo dňa vykonania pôvodnej technickej kontroly;
  • ak ide o vozidlo v schvaľovacom procese, budete potrebovať tiež pôvodný technický preukaz z krajiny vývozu vozidla; originál a aj preložený doklad o nadobudnutí vozidla (kúpno-predajná zmluva alebo faktúra); preukaz totožnosti; odborný posudok o kontrole originality; osvedčenie o emisnej kontrole, ak takejto kontrole vozidlo podlieha; pri opakovanej kontrole aj protokol z predchádzajúcej kontroly.

Ceny technickej a emisnej kontroly

Ceny technickej a emisnej kontroly nie sú stanovené fixne. Každé pracovisko, resp. každá stanica technickej kontroly si ich určuje individuálne. V priemere sa cena pohybuje od 60 do 90 €. Na výšku ceny vplýva aj lokalita, kde žijete, typ auta, pohon a aj to, či je dovezené zo zahraničia.

Ako prebieha STK kontrola?

platnost-stk-emisna

Photo by freepik

Pri technickej kontrole sa predkladá osvedčenie o emisnej kontrole, preto sa spravidla najprv vykonáva emisná kontrola.

Ako prebieha emisná kontrola?

K úspešnej skúške je potrebné, aby bol motor auta zohriaty na prevádzkovú teplotu. Ak motor pred kontrolou stihne vychladnúť, technici ho opätovne zohrejú jednoduchým naštartovaním a voľnobehom motora.

Emisná kontrola začína identifikáciou vozidla. Počas nej technici overujú, či údaje v dokladoch vozidla korešpondujú s fyzickým vyhotovením vozidla. Kontroluje sa napríklad VIN číslo, typ a model vozidla, či rok výroby. Preto je dôležité, aby ste auto pred STK dôkladne umyli. Využite napríklad vašu garáž na dôkladne vyčistenie motorového priestoru, batožinového priestoru a interiéru auta, 

Nasleduje vizuálna kontrola, počas ktorej sa posudzuje stav jednotlivých sústav vozidla, ako sú sacia, palivová, zapaľovacia a výfuková sústava. Hľadajú sa viditeľné poškodenia, netesnosti alebo iné zjavné problémy, ktoré by mohli ovplyvniť emisie.

Pred začatím samotného merania je nevyhnutné určiť, ktoré parametre budú merané. Toto zahŕňa prípravu a nastavenie prístrojov podľa typu motora a druhu paliva. Po zahriatí motora na požadovanú teplotu sa vykonáva meranie emisií. 

Postup merania závisí od typu motora. Pri zážihových (benzínových) motorov sa merajú iné parametre ako pri vznetových (naftových) motorov. Pri zážihových motoroch sa meria napríklad koncentrácia CO, HC a NOx, zatiaľ čo pri vznetových motoroch sa meria dymivosť.

Meranie obsahu škodlivín vo výfukových plynoch sa musí vykonávať na schválených zariadeniach s automatizovaným postupom merania, ktoré sú pravidelne kalibrované. Iba tak možno skontrolovať skutočné hodnoty. Limity sú pre každé vozidlo stanovené výrobcom a preberajú sa automaticky z centrálnej databázy poverenej technickej služby.

Súčasťou merania je aj kontrola nastavenia určitých prvkov motora, ako sú voľnobežné otáčky alebo maximálne otáčky regulátora u vznetových motorov. Posledným krokom je vyhodnotenie výsledkov vizuálnej kontroly a nameraných hodnôt. 

Ako prebieha technická kontrola?

Ako prevádzkovateľ alebo vodič vozidla ste povinný pristaviť na technickú kontrolu vozidlo v čo najlepšom stave a s povinnou výbavou. Nájdite si čas a doprajte mu dôkladnú údržbu. Počas TK sa totiž vozidlo nesmie opravovať ani nastavovať, účelom je len zistiť aktuálny stav a vyhodnotiť ho.

Pred začatím technickej kontroly budete vyzvaní na predloženie potrebných dokladov v ustanovenom rozsahu. Na kontrolnej linke vedie vozidlo technik technickej kontroly alebo na jeho pokyn prevádzkovateľ alebo vodič vozidla. To platí aj vtedy, ak je potrebné vykonať niektorý z kontrolných úkonov mimo kontrolnej linky. 

Na začiatku technickej kontroly sa overuje, či sa zhodujú identifikačné údaje v dokladoch s tými, ktoré sa nachádzajú na vozidle, skontroluje sa funkčnosť a stav dverí, okien, pneumatík, osvetlenia a pod. Kontrolný technik overí aj úplnosť povinnej výbavy.

Kontrola pokračuje meraním sklonu predných svetlometov. Účinnosť bŕzd sa zisťuje na valcovej skúšobni pre každú nápravu zvlášť. Pozornosť sa venuje aj parkovacej brzde. Na vykonávanie technickej kontroly sa používajú len meradlá a prístroje, ktorých vhodnosť bola schválená ministerstvom dopravy. Meradlá a prístroje sú pravidelne kalibrované.

Na ďalšom stanovisku kontrolnej linky sa na zdviháku zospodu skontroluje stav karosérie, podvozku a tlmičov, zisťujú sa vôle v riadení a uložení kolies.

Vyhodnotenie STK

Výsledne hodnotenie vozidla po emisnej a technickej kontrole klasifikuje vozidlo do jedného z troch stupňov, a to podľa zoznamu možných chýb a ich závažnosti. Hodnotenie potom rozhodne, či je vozidlo spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé:

  • Spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: ak emisná a technická kontrola nezistila žiadne chyby alebo sa zistili len ľahké chyby, ktoré nemajú výrazný vplyv na životné prostredie alebo na bezpečnosť a prevádzku vozidla. V prípade zistenia ľahkých chýb, je majiteľ povinný odstrániť ich.
  • Dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: emisnou a technickou kontrolou sa zistili vážne chyby, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnosť vozidla alebo životné prostredie alebo ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Prevádzkovateľ vozidla je v takomto prípade povinný do 60 kalendárnych dní podrobiť vozidlo opakovanej STK. Ak sa opakovanou kontrolou opätovne zistí tá istá vážna chyba, alebo ak prevádzkovateľ vozidla nepodrobí vozidlo v ustanovenej lehote opakovanej kontrole, vozidlo je nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke.
  • Nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: ak sa zistili nebezpečné chyby, ktoré predstavujú priame a bezprostredné riziko pre bezpečnosť cestnej premávky alebo majú vplyv na životné prostredie a je potrebné zakázať používanie vozidla v cestnej premávke. Vozidlo je nespôsobilé aj v tom prípade, ak STK nie je vykonaná v ustanovenom rozsahu, alebo ak sa aj pri opakovanej kontrole opätovne zistí tá istá vážna chyba.

Doklady o vykonaní STK

Dokladom o vykonaní STK pravidelnej a STK administratívnej vozidla, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, sú:

  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola;
  • vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola;
  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola;
  • vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola.

Ako sa objednať na STK kontrolu?

Ak sa blíži termín vašej pravidelnej technickej kontroly, nenechávajte veci na poslednú chvíľu. Nájdite si STK stanice vo svojom okolí a obvolajte ich. Niektoré môžu mať rezervované termíny aj na mesiac dopredu, preto je dôležité dohodnúť si termín včas. 

Ten čas zatiaľ venujte dôkladnej kontrole a údržbe vozidla. Ak máte garáž alebo prístrešok na auto, urobte tak sami, alebo navštívte autoservis. 

Oveľa pohodlnejšia je rezervácia termínu online. Väčšina STK staníc má svoje vlastné webové stránky, kde môžete nájsť informácie o rezervácii termínov. Takto sa môžete objednať na pravidelnú STK, opravnú technickú alebo emisnú kontrolu, ako aj na administratívnu STK. Mnohé stanice ponúkajú službu navyše, a to zaslanie textovej správy s upozornením na blížiaci sa termín STK. 

Mnohí majitelia áut absolvujú STK vo vlastnej réžii. Občas sa však môže stať, že v čase blížiaceho sa termínu pravidelnej kontroly na ňu jednoducho nebudete môcť prísť. Plány vám môže zmariť neodkladná práca, služobná cesta, choroba alebo nejaká rodinná situácia. Našťastie absolvovať STK auta nemusí výhradne majiteľ vozidla. Auto môžete zveriť príbuznému, priateľovi či známemu, ktorý je držiteľom vodičského oprávnenia. 

Ďalšou možnosťou je využiť služby niektorých servisov a iných firiem, ktoré sprostredkúvajú a absolvujú technickú a emisnú kontrolu za vás. Súčasťou ich služieb býva aj odborná servisná prehliadka pred STK. 

Čo robiť, ak auto neprejde STK?

problemy-stk

Photo by pixabay

Áno, aj toto sa stáva. S týmto výsledkom sa stretávajú najmä tí, ktorí technickú aj emisnú kontrolu berú na ľahkú váhu a jednoducho veria, že prejdú. Ak vozidlo cez technickú alebo emisnú kontrolu neprejde, stáva sa nespôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. 

Kedy auto neprejde STK?

V prípade, že technici zaznamenajú nedostatok, poruchu alebo vysoké emisie, stav auta bude vyhodnotený ako nespôsobilý. V prípade menej závažného nedostatku bude vozidlo klasifikované ako dočasne spôsobilé a vy s ním môžete jazdiť až do opakovania kontroly v lehote 60 dní.

V rebríčku najčastejších chýb vozidiel odhalených na STK majú prevahu chyby týkajúce sa brzdového systému. Ďalšou z najbežnejších chýb vozidiel zaznamenaných STK je nefunkčné niektoré svietidlo. Chyby osvetlenia vozidla nezahŕňajú len nefungujúce predné a zadné svetlomety a svietidlá, ale aj osvetlenie tabuľky s EČV a iné svetelné zariadenia. 

Čo sa týka emisnej kontroly, častou príčinou vyhlásenia vozidla za dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé je signalizácia poruchy motora indikovaná príslušnou kontrolkou na prístrojovej doske a s tým súvisiace načítanie chybových kódov z riadiacej jednotky motora. 

Technikov do pozoru postavia aj neštandardné zvuky, kvôli ktorým je nutné emisnú kontrolu prerušiť, či únik chladiacej kvapaliny. Z nebezpečných chýb sú to namerané emisie HC, CO alebo súčiniteľ lambda pri zážihových motoroch alebo dymivosť pri vznetových motoroch, ktoré sú mimo tolerovaný rozsah.

Čo robiť, ak ste kontrolou neprešli?

V prípade, že STK nedopadla podľa vašich predstáv, máte niekoľko možností, ako postupovať:

  • Ak vaše auto neprešlo technickou kontrolou kvôli chybe, ktorá sa dá opraviť, vozidlo dostane hodnotenie "dočasne spôsobilé". V tomto prípade máte 60 dní na odstránenie poruchy a následné opakovanie kontroly.
  • Ak je problém neodstrániteľný alebo obsahuje tzv. nebezpečné chyby, alebo ak chyby vyplývajú z veku vozidla a jeho používania, je potrebné vozidlo odhlásiť z evidencie. Toto môže byť natrvalo alebo dočasne.
    • Trvalé vyradenie vozidla z evidencie: Pri trvalom odhlásení, teda vyradení vozidla z evidencie, sa vyžaduje jeho zošrotovanie. To vykonáva tzv. spracovateľ vozidla, ktorý po prebratí vozidla a jeho dokladov vydá "Potvrdenie o vyradení vozidla z národnej evidencie vozidiel."
    • Dočasné vyradenie vozidla z evidencie: Pri dočasnom vyradení/odhlásení z evidencie môžete vozidlo naďalej používať, ale nie v cestnej premávke. To znamená, že ho môžete parkovať na svojom pozemku alebo s ním jazdiť po svojich pozemkoch. 

Čo vám hrozí, keď jazdíte s neplatnou STK?

STK vám štandardne prepadne vtedy, ak do stanoveného termínu (dátumu uvedenom v protokoloch a osvedčeniach o TK a EK) nevykonáte emisnú a technickú kontrolu. 

Ak ste kontrolu včas nestihli a STK vám prepadla, počítajte s automatickou pokutou. To sa týka napríklad aj starej škodovky, ktorá vám stojí na dvore a nejazdíte na nej. Štát si totiž vedie databázu vozidiel a pokuty udeľuje automaticky. Ak škodovku nemáte dočasne odhlásenú, pokuta vás neminie.

Výška pokuty je 330–165 eur TK a 165 eur EK. V máji 2018 však prišla do účinnosti novela, vďaka ktorej si môžu vodiči vydýchnuť. Ak sa stane, že zabudnete na termín STK, no stihnete ju vykonať do 15 dní od prepadnutia, zaplatíte  „len” 110 eur, čiže ⅓ z ceny. Zvyšných 220 eur doplácať nemusíte. Ak by ste však kontrolu odkladali a spravili ju až o niekoľko mesiacov, budete musieť počítať s plnou výškou.

Najhoršia situácia nastane, ak s vozidlom, ktoré má prepadnutú STK, spôsobíte nehodu. To bude mať vplyv nielen na automatickú pokutu, ale aj na riešenie škodovej udalosti zo strany poisťovne. 

Ak poisťovňa dokáže, že nehoda bola spôsobená v súvislosti s chybami a nedostatkami na aute, ktoré by pravdepodobne boli objavené pri technickej a emisnej kontrole a viedli k dočasnej spôsobilosti alebo nespôsobilosti vozidla, môže na to reagovať dvoma spôsobmi. Môže od vás požadovať úhradu časti poistného plnenia, alebo od vás vymáhať celú sumu, ktorú vyplatila poškodenému. 

Na záver

STK je pravidelná kontrola, ktorá sa vykonáva na motorových vozidlách s cieľom overiť, či sú bezpečné na prevádzku na cestách a spĺňajú všetky predpísané normy. Pozostáva z technickej kontroly, ktorá sa zameriava na technický stav a funkčnosť vozidla, a z emisnej kontroly, ktorá meria množstvo škodlivín vypúšťaných do ovzdušia. 

Kontrolu, ktorá mnohým motoristom spôsobuje vrásky, pritom môžete ľahko zvládnuť, ak sa na ňu dôsledne pripravíte. Značnú pozornosť venujte stavu a vzhľadu vozidla, skontrolujte povinnú výbavu a pripravte si potrebné dokumenty. Ak stále máte obavy, za zváženie stojí prehliadka v autoservise. 

Absolvovanie STK je povinnosťou každého majiteľa vozidla, pričom musí dodržiavať zákonom stanovené intervaly. Preto odporúčame sledovať si termíny STK a včas sa na kontrolu objednať. Prepadnutá technická a emisná kontrola vás môže vyjsť poriadne draho. 

Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:

PoctiveSEO: Zoznámte sa so SEO a naučte sa ho využiť vo svoj prospech: Od základov po najdôležitejšie faktory

Autor: Eva Dedinská, Skúsená SEO copywriterka a autorka 9 kníh