DPF filter - filter pevných častíc pre dieselové motory: Všetko, čo potrebujete vedieť

Ak patríte medzi majiteľov moderných dieselových áut, pravdepodobne ste už počuli o DPF filtroch. Tieto nenápadné, no mimoriadne dôležité komponenty zohrávajú kľúčovú úlohu v ochrane životného prostredia a zároveň ovplyvňujú výkon vášho vozidla. 

Ale čo presne je DPF filter, prečo ho vaše auto potrebuje a ako vlastne funguje? 

V tomto článku sa pozrieme pod kapotu a odhalíme tajomstvá týchto filtrov pevných častíc – od ich funkcie cez údržbu až po riešenie problémov, ktoré môžu ovplyvniť vaše každodenné jazdy.

cistenie-dpf-filtra-doma

Photo by pexels

Čo je DPF filter?

DPF filter (Diesel Particulate Filter), alebo filter pevných častíc, je zariadenie, ktoré sa nachádza vo výfukovom systéme moderných áut s naftovým (dieselovým) motorom. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať drobné, ale škodlivé čiastočky sadzí, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty.  

Prečo ho moderné dieselové autá potrebujú?

  • Ochrana životného prostredia: Spaľovaním nafty vznikajú okrem iného aj spomínané sadze, ktoré sú pre človeka a životné prostredie škodlivé. Obsahujú karcinogénne látky a prispievajú k znečisteniu ovzdušia. DPF filter zachytáva väčšinu týchto častíc, a tým výrazne znižuje emisie škodlivých látok.
  • Plnenie emisných noriem: Európska únia a ďalšie krajiny stanovujú prísne limity na emisie áut. Aby výrobcovia mohli predávať svoje vozidlá, musia tieto normy spĺňať. Filter pevných častíc je kľúčovou súčasťou, ktorá pomáha tieto normy dodržiavať.

DPF filter a história

Hlavným dôvodom zavedenia DPF filtrov bola snaha o zníženie emisií škodlivých látok z automobilov, najmä z dieselových motorov. Tlak na znižovanie emisií prichádzal s prísnejšími emisnými normami, ktoré stanovovala Európska únia.

Kľúčové momenty v histórii DPF filtrov a legislatíva

V Európskej únii sú emisie regulované sériou noriem nazývaných Euro 1 až Euro 7 (Euro 7 sa pripravuje). Tieto normy postupne sprísňovali limity pre emisie oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc (PM).

  • Pred Euro 4 (do roku 2005): Pevné častice z dieselových motorov neboli regulované tak prísne. Autá DPF filtre bežne nemali.
  • Euro 4 (2005-2009): Zavedenie normy Euro 4 prinieslo prvé výraznejšie obmedzenia pre emisie pevných častíc. Niektoré automobily začali byť voliteľne vybavené DPF filtrami, najmä v úžitkových vozidlách. Išlo skôr o "otvorené" systémy s nižšou účinnosťou.
  • Euro 5 (2009-2014): Norma Euro 5 znamenala prelom. Stala sa povinnou pre všetky nové dieselové automobily a výrazne sprísnila limity pre pevné častice. Od tohto momentu sa DPF filtre stali štandardnou súčasťou výbavy dieselových áut. Používali sa už efektívnejšie "uzavreté" systémy.
  • Euro 6 (od 2014): Norma Euro 6 priniesla ďalšie znižovanie emisií, vrátane pevných častíc. Dôraz sa kladie aj na meranie emisií v reálnej premávke (RDE - Real Driving Emissions). Táto norma je stále platná a priebežne sa sprísňuje. Zavedením normy Euro 6d sa objavujú DPF aj pri benzínových motoroch (GPF - Gasoline Particulate Filter).

V skratke: Postupným sprísňovaním emisných noriem Euro zo strany Európskej únie sa vyvíjal aj tlak na automobilky, aby znižovali emisie pevných častíc. Výsledkom bolo postupné zavedenie DPF filtrov, ktoré sa s normou Euro 5 stali povinnou výbavou pre dieselové autá. Cieľom je čistejšie ovzdušie a ochrana zdravia.

Ako DPF filter funguje?

Predstavte si DPF filter (Diesel Particulate Filter) ako veľmi jemné sito pre výfukové plyny z dieselového auta. Toto sito zachytáva sadze – malé čiastočky uhlíka, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty. Bez DPF by sa tieto sadze dostali do ovzdušia a znečisťovali ho.

 dpf-filter-pevnych-castic

Photo by pexels

Filter je vyrobený z pórovitého materiálu (napríklad keramiky), ktorý má malé otvory, cez ktoré prechádzajú výfukové plyny. Sadze sú však príliš veľké a zachytia sa v póroch filtra. Postupne sa filter plní sadzami a preto sa musí čistiť. 

Existujú dva hlavné spôsoby čistenia DPF filtra: 

  • pasívna regenerácia
  • aktívna regenerácia.

DPF filter regenerácia: Pasívna regenerácia

Pasívna regenerácia je pomalé čistenie, ktoré prebieha automaticky počas bežnej jazdy. Keď je teplota výfukových plynov dostatočne vysoká (zvyčajne nad 350°C), sadze sa čiastočne samovoľne spália na oxid uhličitý a vodu. 

K tomu dochádza pri dlhších jazdách mimo mesta, pri vyšších otáčkach motora. Pasívna regenerácia je nenápadná a vodič si ju spravidla ani nevšimne.

Výhody pasívnej regenerácie DPF filtra:

  • Nemá vplyv na spotrebu paliva.
  • Je nenápadná a nezaťažuje motor.

Nevýhody pasívnej regenerácie DPF filtra:

  • Ak jazdíte zriedka a prevažne v meste alebo na krátke trasy, k pasívnej regenerácii filtra nemusí dôjsť, pretože výfukové plyny nedosiahnu potrebnú teplotu.

Inšpirácia: Ak na aute jazdíte zriedka, zvážte garáž alebo prístrešok pre auto. Viete, aký typ strechy a strešnej krytiny je vhodný na garáž?

DPF filter regenerácia: Aktívna regenerácia

Ak je pasívna regenerácia nedostatočná (napr. jazdíte prevažne krátke trasy v meste), riadiaca jednotka motora aktivuje aktívnu regeneráciu. Táto prebieha automaticky, ale je náročnejšia. Riadiaca jednotka mierne zvýši dávku paliva do motora, čím sa zvýši teplota výfukových plynov a sadze sa efektívnejšie spália.

Výhody aktívnej regenerácie DPF filtra:

  • Čistí DPF filter aj pri jazdách na krátke vzdialenosti alebo v meste.

Nevýhody aktívnej regenerácie DPF filtra:

  • Zvyšuje spotrebu paliva.
  • Ak vodič počas aktívnej regenerácie preruší jazdu (napríklad vypnutím motora), proces sa nemusí dokončiť, čo môže viesť k postupnému upchávaniu filtra.

Rozdiel medzi pasívnou a aktívnou regeneráciou

diesel-a-dpf-filter

Photo by unsplash

  • Pasívna: Prebieha automaticky počas jazdy pri dostatočnej teplote výfukových plynov. Je nenápadná a šetrná.
  • Aktívna: Prebieha automaticky, ak pasívna regenerácia nestačí. Vyžaduje si vyššiu teplotu výfukových plynov, ktorá sa dosiahne zvýšeným dávkovaním paliva. Môžete si všimnúť mierne zvýšenú spotrebu paliva, zníženie výkonu a v niektorých autách aj mierny zápach. Aktívna regenerácia navyše trvá dlhšie.

Dôležité je, že obe regenerácie sú dôležité pre správne fungovanie DPF filtra. Ak sa filter pevných častíc úplne zaplní a regenerácia zlyhá, je potrebné ho vyčistiť profesionálne, alebo v najhoršom prípade vymeniť. Pravidelná jazda mimo mesta a v strednom až vyššom režime otáčok pomáha predchádzať problémom s DPF filtrom.

Výhody a nevýhody DPF filtra

Už sme písali o tom, prečo moderné autá potrebujú DPF filtre. Tento systém však okrem pozitívneho vplyvu na životné prostredie má aj svoje nevýhody. 

Výhody používania DPF filtra

Čistejšie ovzdušie – Zachytáva škodlivé sadze, čím znižuje emisie, ktoré prispievajú k znečisteniu ovzdušia a negatívne vplývajú na zdravie.

Ekologická prevádzka – Vozidlá s DPF spĺňajú prísne emisné normy, čo znamená, že sú priateľskejšie k životnému prostrediu.

Možnosť jazdy v nízkoemisných zónach – V niektorých mestách a krajinách môžete s vozidlom vybaveným DPF vstúpiť do zón, kde je vstup s vozidlami bez DPF zakázaný.

TIP: Ak sa chystáte na cestu do zahraničia, určite si zistite, ako to je so vstupom do nízkoemisných zón (LEZ) a ultranízkoemisných zón (ULEZ). Ak chcete mať istotu, zaobstarajte si elektromobil. Poznáte výhody a nevýhody elektromobilu?

Nevýhody používania DPF filtra

Zanášanie a regenerácia – Filter pevných častíc sa postupne zanáša sadzami a vyžaduje tzv. regeneráciu – proces, pri ktorom sa filter zahreje a sadze sa spália. Ak auto nejazdí pravidelne na dlhšie trasy (napr. na diaľnici), filter sa nemusí správne regenerovať, čo môže spôsobiť jeho upchatie.

Vyššie náklady na údržbu – Výmena alebo čistenie zaneseného filtra môže byť drahé. Ceny sa pohybujú od niekoľkých stoviek až po tisíce eur.

Strata výkonu motora – Ak je filter upchatý, môže to viesť k zníženiu výkonu motora, zvýšenej spotrebe paliva a problémom pri jazde.

Riedenie motorového oleja – Pri niektorých starších modeloch áut môže dochádzať počas regenerácie k riedeniu motorového oleja naftou, čo znižuje jeho mazacie schopnosti a môže viesť k poškodeniu motora. Novšie modely áut už majú tento problém zväčša vyriešený.

Pre koho je DPF výhodný a pre koho nie?

  • Výhodný: Ak jazdíte často na dlhšie trasy (napríklad na diaľniciach), filter sa dokáže pravidelne regenerovať, takže sa nemusíte báť jeho upchatia.
  • Nevýhodný: Ak jazdíte prevažne v meste, na krátke vzdialenosti, filter sa môže rýchlo zanášať a spôsobovať problémy.

Prečo sa o DPF hovorí aj v súvislosti s problémami?

Laicky môžeme povedať, že filter pevných častíc je taký "lapač nečistôt" vo výfuku. Keď sa používa, postupne sa zanáša zachytenými časticami. To je úplne normálne. Problémy nastávajú, keď sa filter upchá natoľko, že nemôže správne fungovať. Aké sú najčastejšie problémy s DPF filtrom?

 emisie-dpf-filter

Photo by pixabay

TIP: Pri starostlivosti a údržbe auta je nevyhnutné používať nielen vhodné a kvalitné komponenty a náhradné diely, ale aj kvalitnú autokozmetiku.

Upchatie filtra

Toto je najbežnejší problém, preto sa mu povenujeme o niečo viac ako ostatným problémom. Filter sa upchá sadzami a nemôže správne prepúšťať výfukové plyny. To sa prejavuje zníženým výkonom motora, vyššou spotrebou paliva a niekedy aj rozsvietením kontrolky DPF na prístrojovej doske.

Upchatý DPF filter príčiny:

  • Jazda na krátke vzdialenosti: Pri krátkych jazdách sa motor nezohreje na optimálnu prevádzkovú teplotu, čo znemožňuje automatickú regeneráciu filtra. Počas regenerácie sa sadze vo filtri spália pri vysokej teplote. Ak sa regenerácia nespustí, filter sa postupne upcháva.
  • Jazda v meste: Hustá premávka, časté zastavovanie a rozbiehanie tiež neumožňujú motoru dosiahnuť potrebnú teplotu pre regeneráciu.
  • Problémy so vstrekovaním paliva: Nesprávne fungujúce vstrekovače paliva môžu spôsobovať nedokonalé spaľovanie, čo vedie k zvýšenej produkcii sadzí a rýchlejšiemu upchávaniu filtra.
  • Problémy s EGR ventilom: EGR ventil (Recirkulácia výfukových plynov) vracia časť výfukových plynov späť do spaľovacieho priestoru. Ak EGR ventil nefunguje správne, môže to mať za následok zvýšenú produkciu sadzí.
  • Porucha turbodúchadla: Ak turbodúchadlo prepúšťa olej do spaľovacieho priestoru, spaľovanie oleja produkuje veľké množstvo sadzí, čo rýchlo upchá filter pevných častíc.
  • Mechanické poškodenie komponentov motora: Akékoľvek mechanické poškodenie, ktoré narúša správny pomer paliva a vzduchu, vedie k nedokonalému spaľovaniu, a tým aj k zvýšenej produkcii sadzí.
  • Nekvalitné palivo: Palivo s vysokým obsahom síry alebo iných nečistôt môže urýchliť upchávanie filtra.
  • Používanie nevhodného oleja: Mnohí vodiči vedia o tom, že by mali pravidelne kontrolovať stav a hladinu motorového oleja, dokonca tak aj robia pri pravidelnej údržbe vozidla vo svojej garáži. Tu však treba pripomenúť, aké je dôležité, aby ste porozumeli označeniu oleja a vybrali si ten správny, najmä ak vlastníte dieselové auto. Používanie oleja, ktorý nespĺňa normy pre vozidlá s DPF filtrom, môže totiž prispievať k jeho upchávaniu.

Inšpirujte sa: Postavte mu garáž, vaše auto sa za to poďakuje. Viete, akú garáž vybrať pre vaše vozidlo?

Dôsledky upchatia DPF filtra:

  • Znížený výkon motora: Zanesený DPF filter obmedzuje prietok výfukových plynov, čo znižuje výkon motora a zhoršuje akceleráciu.
  • Vyššia spotreba paliva: Motor musí vynaložiť viac energie na prekonanie odporu upchatého filtra, čo vedie k zvýšenej spotrebe paliva.
  • Svietiaca kontrolka DPF na prístrojovej doske: To je jasný signál, že s filtrom nie je niečo v poriadku.
  • Núdzový režim motora: V extrémnych prípadoch môže riadiaca jednotka prepnúť motor do núdzového režimu, ktorý obmedzí jeho výkon, aby sa predišlo ďalšiemu poškodeniu.
  • Poškodenie motora: Dlhodobé jazdenie s upchatým DPF filtrom môže viesť k poškodeniu motora, napríklad k prepáleniu ventilov alebo piestov.
  • Drahá oprava alebo výmena DPF filtra: Čistenie alebo výmena DPF filtra sú nákladné záležitosti.
  • Emisie nad limit: Auto s upchatým DPF filtrom nespĺňa emisné limity, čo môže mať za následok problémy pri STK.

Neúplná regenerácia

Problémom môže byť aj regenerácia. Ak auto jazdí často krátke trasy v meste, motor sa nezohreje dostatočne a regenerácia neprebehne úplne. To vedie k postupnému upchávaniu filtra.

Poškodenie filtra

Mechanické poškodenie DPF filtra môže byť vážnym problémom, ktorý ovplyvňuje jeho funkčnosť. Mechanické poškodenie, napríklad nárazom, alebo vnútorné poškodenie vplyvom nekvalitného paliva alebo oleja, môžu tiež spôsobiť problémy s DPF filtrom.

Ak už dôjde k poškodeniu filtra, často je nevyhnutné jeho vyčistenie profesionálnymi metódami alebo výmena za nový kus. Riešenie závisí od rozsahu poškodenia a stavu filtra.

Nesprávna diagnostika

Ak snímač tlaku nefunguje správne, posiela do riadiacej jednotky nesprávne údaje o tlaku. To môže viesť k mylným diagnózam, kedy sa napríklad signalizuje zanesený DPF filter, aj keď v skutočnosti nie je. V takom prípade sa môžu vykonať zbytočné opravy, ako napríklad nútená regenerácia alebo dokonca výmena filtra, čo predstavuje zbytočné náklady.

Ako sa prejavujú problémy s DPF filtrom?

co je dpf filter

Photo by freepik

  • Na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka s ikonou DPF filtra.
  • Znížený výkon motora. Auto "nešľape" ako predtým.
  • Motor spotrebuje viac paliva ako zvyčajne.
  • Zvýšené množstvo dymu z výfuku, najmä pri akcelerácii.
  • V niektorých prípadoch môže upchatý DPF filter spôsobovať problémy so štartovaním motora.
  • Niekedy môžete cítiť zápach spálenín.

Kontrolka DPF 

Kontrolka DPF je súčasťou moderných dieselových áut a jej rozsvietenie signalizuje problém s týmto filtrom. Viete čo znamenajú a signalizujú kontrolky v aute? Pozrite si tento návod

Čo robiť, ak kontrolka DPF svieti?

Ak máte čas a možnosť, skúste jazdiť na diaľnici, kde môžete udržiavať vyššie otáčky motora. Jazdite konštantnou rýchlosťou okolo 80-100 km/h po dobu aspoň 15-20 minút. To pomôže procesu regenerácie filtra, ktorý pri týchto podmienkach automaticky spaľuje zachytené sadze.

Ak kontrolka nezhasne po jazde mimo mesto, alebo ak svieti spolu s inými kontrolkami, je potrebné navštíviť servis. V servise môžu vykonať nútenú regeneráciu, alebo diagnostikovať prípadnú poruchu.

Starostlivosť o DPF filter

Pre správnu funkciu DPF filtra je dôležité dbať na jeho údržbu a včasné čistenie, pretože upchatý DPF filter môže výrazne ovplyvniť výkon motora a spotrebu paliva. 

DPF filter čistenie: Domáce vs. profesionálne čistenie filtra

ako-vycistit-vymenit-dpf-filter

Photo by freepik

Čistenie DPF filtra je dôležité, pretože tento filter zachytáva pevné častice z výfukových plynov dieselových motorov. V súvislosti so starostlivosťou o filter sa zvyčajne skloňujú dva spôsoby, a to domáce a profesionálne čistenie filtra.

Domáce čistenie DPF filtra

Ako vyčistiť DPF filter doma? V zásade je domáce čistenie DPF filtra veľmi riskantné a vo väčšine prípadov neúčinné. Filter má veľmi zložitú štruktúru a jeho mechanické čistenie doma môže filter nenávratne poškodiť. Ak sa filter poškodí, budete ho musieť vymeniť za nový, čo je veľmi nákladná záležitosť.

Sústreďte sa skôr na preventívne opatrenia, ako sú občasné jazdy vo vysokých otáčkach, pravidelná kontrola a servis, používanie správneho motorového oleja, palív a aditív a pod.

Profesionálne čistenie DPF filtra

Profesionálne čistenie je najúčinnejší spôsob, ako obnoviť funkciu DPF filtra. Odporúča sa všetkým majiteľom dieselového auta, obzvlášť však vtedy, ak prevádzkujete autopožičovňu, kuriérsku službu, sprostredkúvate dopravu na svadbu na luxusných naftových autách a pod. Ak používate auto na podnikateľské účely, je dôležité, aby bolo v čo najlepšom technickom stave.

Zaujímavosť pre profesionálnych šoférov: Viete, ako si uľahčiť prácu s evidenciou knihy jázd? 

Ako vyčistiť filter pevných častíc na profesionálnej úrovni? Existujú dva hlavné spôsoby profesionálneho čistenia:

  • Čistenie chemickou cestou: Filter sa demontuje a prepláchne špeciálnymi chemickými prípravkami, ktoré rozpúšťajú sadze. Tieto prípravky sú navrhnuté tak, aby rozpúšťali karbónové usadeniny a popol bez poškodenia keramického jadra filtra.
  • Termické čistenie (vypaľovanie): Profesionálne servisy poskytujú aj termické čistenie. Majú správne vybavenie a skúsenosti s tým, ako vypáliť DPF filter. Filter sa zahreje na vysokú teplotu v špeciálnej peci, čím sa sadze vypália. Vysoká teplota spáli všetky organické usadeniny, ako sú sadze a zvyšky oleja. Nehorľavé zložky, ako popol, zostanú. Po vypálení sa filter prepláchne tlakovým vzduchom alebo vodou, aby sa odstránil popol, ktorý zostal vo vnútri pórov filtra.
  • Čistenie ultrazvukom: Filter sa ponorí do nádoby s čistiacou kvapalinou. Nádoba je vybavená ultrazvukovým generátorom, ktorý vytvára ultrazvukové vlny o vysokých frekvenciách. Tento proces trvá zvyčajne 30 minút až niekoľko hodín, v závislosti od miery znečistenia. Je šetrný k filtračnému jadru a zaručuje vysokú obnovu filtra.
  • Hydrodynamické čistenie: Hydrodynamické čistenie využíva silu prúdiacej vody a stlačeného vzduchu na odstránenie nečistôt z DPF filtra. Princíp spočíva v tom, že filter sa umiestni do špeciálneho zariadenia, kde sa cez neho pod vysokým tlakom preháňa špeciálna čistiaca kvapalina. Táto kvapalina, spolu s turbulentným prúdením vody a stlačeným vzduchom, efektívne uvoľňuje a vyplavuje usadené sadze, popol a ďalšie nečistoty z kanálikov filtra.
Výhody profesionálneho čistenia DPF filtrov:
  • Odstráni sa väčšina usadenín, čím sa predĺži životnosť filtra.
  • Profesionáli majú skúsenosti a vybavenie na bezpečné čistenie filtra.
  • Väčšina firiem poskytuje záruku na svoju prácu.
  • Čistenie je zvyčajne výrazne lacnejšie ako kúpa nového filtra.

Rady, ako predchádzať problémom

palivo-olej-a-dpf-filter

Photo by freepik

Pravidelné jazdy na dlhé vzdialenosti: DPF filter potrebuje čas od času vykonať samoočistný proces (tzv. regenerácia), ktorý spáli nahromadené sadze. Tento proces zvyčajne nastáva pri jazde na vyššej rýchlosti, keď motor dosiahne vyššie teploty. 

Aditíva do paliva: Existujú aj špeciálne aditíva do paliva, ktoré podporujú regeneráciu DPF filtra a znižujú tvorbu sadzí. Ich použitie môže byť prospešné, no nie je aditívum ako aditívum. Či už ho kupujete na čerpacej stanici alebo v obchode s autokozmetikou, vždy je dôležité vybrať si kvalitný produkt od overeného výrobcu a dodržiavať návod na použitie.

Inšpirácia: Investujte do vlastnej čerpacej stanice! Pozrite si návod, ako na to.

Kontrola hladiny paliva: Nízka hladina paliva môže zabrániť správnemu vykonaniu regenerácie filtra, preto sa odporúča mať vždy dostatočnú rezervu paliva.

Pravidelná kontrola a servis: DPF filter je náchylný na znečistenie alebo poškodenie, takže pravidelná kontrola a servis sú dôležité. Ak sa na prístrojovej doske rozsvieti kontrolka DPF alebo sa objaví chybové hlásenie, môže to znamenať, že filter je zanesený.

Zabránenie nesprávnemu používaniu motorového oleja: Používajte len kvalitný motorový olej, ktorý je vhodný pre váš motor. Nesprávny olej môže zvyšovať množstvo popola, ktorý sa hromadí v DPF filtri.

Vyhnite sa častému preťažovaniu vozidla: Dlhodobé preťaženie motora môže spôsobiť nadmerné usadzovanie sadzí v DPF filtri. Preto sa snažte vyhnúť častej a dlhej jazde s preťaženým vozidlom. 

Kedy je potrebná výmena DPF filtra?

Kedy meniť DPF filter? Výmena DPF filtra je potrebná, keď už nie je schopný správne plniť svoju funkciu, čo znamená, že nedokáže účinne zachytávať sadze a nečistoty zo spalín. Jeho životnosť závisí od viacerých faktorov, ako sú štýl jazdy, kvalita paliva a oleja, a správna údržba vozidla.

Filter je nutné vymeniť, ak

  • už nedokáže zachytiť sadze ani po pokuse o čistenie alebo regeneráciu,
  • je fyzicky poškodený,
  • alebo ak je zanesený do takej miery, že jeho čistenie už nie je možné.

Výmena DPF filtra je najdrahšie riešenie, no v niektorých prípadoch je nevyhnutné. Cena DPF filtra sa môže pohybovať od niekoľkých stoviek až po tisícky eur, v závislosti od značky a modelu auta.

Koľko stojí výmena DPF filtra?

Cena výmeny DPF filtra (filtra pevných častíc) sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, ako je značka a model auta, cena certifikovaných auto-moto dielov a pracovná náročnosť. Priemerná cena DPF filtra sa pohybuje od 300 do 1 500 EUR. Konkrétnu cenu je však najlepšie overiť v servise, ktorý vám môže poskytnúť presný odhad na základe vášho vozidla a požiadaviek. 

Koľko stojí DPF filter?

Cena DPF filtra závisí od rôznych faktorov, ako sú značka vozidla, model motora, výrobný rok a typ filtra (originálny vs. alternatívny náhradný diel). Priemerné ceny DPF filtrov sa pohybujú v nasledujúcich limitoch:

  1. Originálny DPF filter: Ceny originálnych filtrov od výrobcov automobilov môžu byť vyššie a pohybujú sa medzi 300 až 1 500 EUR, v závislosti od typu vozidla a výrobcu.
  2. Alternatívny náhradný diel (tzv. aftermarket DPF filter): Mnohí výrobcovia náhradných dielov ponúkajú DPF filtre, ktoré môžu byť cenovo dostupnejšie, zvyčajne medzi 150 až 600 EUR, v závislosti od kvality a značky.

Okrem ceny samotného filtra počítajte s nákladmi za inštaláciu filtra, ktorá môže byť 100 až 300 EUR, v závislosti od servisu a modelu vozidla. Tiež je dôležité zohľadniť náklady na čistenie DPF filtra, ktoré sú zvyčajne nižšie ako náklady na výmenu, ale stále sa pohybujú v rozmedzí od 100 do 300 EUR.

Nové technológie v oblasti DPF filtrov

Vývoj v oblasti DPF filtrov neustále napreduje a prináša nové technológie, ktoré zvyšujú ich účinnosť a znižujú negatívne vplyvy na prevádzku vozidla:

  • GPF (Gasoline Particulate Filter): S príchodom prísnejších emisných noriem sa filtre pevných častíc začali používať aj v benzínových motoroch. GPF filter funguje na podobnom princípe ako DPF, ale je prispôsobený na zachytávanie menších častíc, ktoré vznikajú pri spaľovaní benzínu.
  • FAP filter s aditívom: FAP filter (Filtre à Particules) má podobnú funkciu ako DPF (Diesel Particulate Filter), ale s tým rozdielom, že využíva aditívum (zvyčajne cerín), ktoré pomáha znížiť teplotu potrebnú na regeneráciu filtra. Používaný je predovšetkým vo vozidlách koncernu PSA (Peugeot, Citroën, DS).
  • Kombinované systémy: Niektorí výrobcovia vyvíjajú systémy, ktoré kombinujú DPF filter s inými technológiami na znižovanie emisií, ako napríklad s katalyzátormi SCR (Selective Catalytic Reduction), ktoré redukujú emisie oxidov dusíka.
  • Vylepšené materiály a konštrukcie: Výrobcovia neustále hľadajú nové materiály a konštrukcie, ktoré by zlepšili účinnosť filtrov, ich životnosť a odolnosť voči zaneseniu.
  • Inteligentné riadenie regenerácie: Moderné systémy dokážu optimalizovať proces regenerácie na základe jazdných podmienok a zaťaženia motora, čím sa minimalizuje vplyv na spotrebu paliva a výkon motora.

Odstránenie DPF filtra – čo na to hovorí legislatíva?

Odstránenie DPF filtra je u laickej verejnosti pomerne rozšírený „tuning“, ktorý má priniesť úsporu peňazí a zvýšiť výkon motora. Realita je však oveľa zložitejšia a prináša so sebou množstvo negatívnych dôsledkov, o ktorých by mal vedieť každý motorista.

Odstránenie DPF filtra je v rozpore s legislatívou Európskej únie a Slovenskej republiky. Vozidlá s odstráneným DPF filtrom nespĺňajú emisné normy a sú považované za technicky nespôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. Pri technickej kontrole (STK) takéto vozidlo neprejde a vodičovi hrozí pokuta. V tomto prípade vás pravdepodobne bude zaujímať, čo všetko potrebujete, aby ste s autom prešli emisnou kontrolou. 

Odstránenie DPF filtra má tiež negatívny dopad na životné prostredie a ľudské zdravie. Vozidlá bez DPF filtra vypúšťajú do ovzdušia oveľa viac škodlivých častíc, ktoré môžu spôsobiť respiračné ochorenia, kardiovaskulárne ochorenia, rakovinu a pod.

Ako je to so staršími dieselovými vozidlami, ktoré nemajú DPF filter? Ak je vozidlo vybavené DPF filtrom z výroby, nie je povolené bez neho jazdiť. Ako sme už spomenuli, vozidlo môže byť vyhlásené za technicky nespôsobilé a vám hrozí pokuta. Ak však vozidlo nie je z výroby vybavené filtrom pevných častíc, vodiči nie sú povinní ho namontovať.

dpf-filter-starsie-auta

Photo by pexels

Časté otázky a odpovede

Ako zistím, či má moje auto DPF filter?

Väčšina dieselových vozidiel vyrobených po roku 2007 má DPF filter. Niektoré modely značiek Peugeot a Citroën ho mali už od roku 2000. Najjednoduchší spôsob je pozrieť sa pod auto alebo do motorového priestoru. DPF filter je zvyčajne valcovitého tvaru a nachádza sa na výfukovom potrubí. 

Informáciu o prítomnosti DPF filtra nájdete aj v dokumentácii vozidla. Či je vozidlo vybavené DPF filtrom sa dá zistiť aj v autorizovanom servise alebo pomocou diagnostického zariadenia. 

Aké sú príznaky upchatého DPF filtra?

  • Rozsvietenie kontrolky DPF filtra na prístrojovej doske.
  • Znížený výkon motora.
  • Zvýšená spotreba paliva.
  • Prechod motora do núdzového režimu.
  • Časté spúšťanie regenerácie.
  • Čierny dym z výfuku.

Čo robiť, ak sa DPF filter upchá?

Často pomôže jazda po diaľnici pri vyšších otáčkach motora, aby sa spustila pasívna regenerácia. V servise môžu spustiť nútenú regeneráciu pomocou diagnostického zariadenia. Existujú špecializované firmy, ktoré sa zaoberajú čistením DPF filtrov. V prípade, že čistenie nie je možné, je nutná výmena DPF filtra za nový.

Ako často by sa mal kontrolovať stav DPF filtra?
Pravidelnú kontrolu stavu DPF filtra by ste mali absolvovať pri každej bežnej servisnej prehliadke vozidla, t.j. aspoň raz ročne alebo podľa intervalu stanoveného výrobcom vozidla. V prípade častejších jázd v mestskej premávke alebo pri krátkych trasách sa odporúča kontrolu vykonať častejšie.

Čo znamená "nútená regenerácia DPF"?
Nútená regenerácia DPF je proces spustenia regenerácie diagnostickým zariadením v servise. Používa sa v prípadoch, keď automatická regenerácia neprebehne úspešne alebo je filter silne zanesený.

Ako často sa má čistiť DPF filter?

Interval čistenia DPF filtra závisí od mnohých faktorov, ako sú štýl jazdy, kvalita paliva a prevádzkové podmienky. Väčšina výrobcov udáva interval medzi 120 000 až 150 000 km. Preventívne čistenie sa odporúča skôr, ako dôjde k úplnému upchatiu filtra.

Má DPF filter vplyv na spotrebu paliva?

Áno, zanesený DPF filter môže zvýšiť spotrebu paliva. Správne fungujúci DPF filter by nemal mať výrazný vplyv na spotrebu.

Môžem jazdiť s nefunkčným DPF filtrom?

Jazda s nefunkčným DPF filtrom nie je odporúčaná, pretože to môže viesť k problémom s emisnými normami, zvýšenému znečisteniu ovzdušia a poškodeniu motora. V niektorých krajinách môže byť jazda s nefunkčným DPF filtrom dokonca nelegálna.

Je možné odstrániť DPF filter?

Odstránenie DPF filtra je nezákonné a má negatívny dopad na životné prostredie. Pri technickej kontrole vozidla môže byť takéto vozidlo vyradené z prevádzky.

Na záver

DPF filtre hrajú kľúčovú úlohu v znižovaní emisií pevných častíc z dieselových motorov a prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu. Aj keď prinášajú určité výzvy, ako je potreba regenerácie a možnosť zanesenia, ich prínos pre životné prostredie je nepopierateľný. 

Dôležité je dbať na správnu údržbu a v prípade problémov vyhľadať odbornú pomoc. V budúcnosti sa očakáva ďalší vývoj týchto filtrov s cieľom zvýšiť ich efektivitu a znížiť nároky na údržbu.